חיפוש:

הקמת גינת ציפורים ופרפרים

סרטון- גינה מזמינה ציפורים

 

גינה אקולוגית של בית בטבע- 4.55 דק מאת ברברה אנדרס

 

תוכנית להקמת הגינה המזמינה – גן הקיימות

 

 להלן מספר המלצות לבניית הגינה המזמינה:

1. את הגינה רצוי למקם באזור הנושק לפארק או גינה ציבורית המשמשים כמקום מחיה נוסף עבור הציפורים שתגענה לגינה שלנו.

בשולי העיר נמקם את הגינה לכיוון השטחים הפתוחים שמסביב לעיר.

בבתי ספר או מקומות במרכזי הערים נמקם את הפינה במקום שקט ומוסתר שניתן להגביל בו את תנועת התלמידים. את הצפייה בציפורים נעשה מנקודת תצפית ומסתור.

2. נקודת התצפית והמסתור תהיה ממוקמת כך שהכניסה אליה תהיה מכוון מבנים קיימים וחלונות התצפית כלפי האזור המגונן.

3. את פינת התצפית אפשר לעטר בתמונות ופלקטים של הציפורים הנפוצות באזור התצפית וכן בחומרים נוספים כגון קינים נטושים פוחלצים של ציפורים דגמי שלד הציפורים וכדומה. ניתן לנצל את העובדה שעורכים תצפית ממבנה, ולמקם רשםקול או מחשב שישמיעו קולות ציפורים שניתן לראות בגינה. את קולות הציפורים אפשר להשמיע ממדור קולות הציפורים ( מדור ציפורים באתר זה)

4. מבנה המסתור יכול להיות פשוט ובנוי משלד עץ או מתכת המכוסה יריעות בהן חרכי תצפית או מבנה הבנוי מחומרים קשיחים. במבנה המסתור צריכים להיות ספסלים או כסאות עליהם ניתן לשבת ולצפות בנחת הציפורים.

דוגמאות לבנית מבנה מסתור תוכלו למצוא כאשר תחפשו בגוגל > תמונות את המילים הבאות  Watching birds from a hide

 

צפייה בציפורים והקמת גינת ציפורים

  צפייה בציפורים ובעיקר צפייה בציפורים בחצר דורשת מעבר לסבלנות והתמדה גם מקום ממנו נוכל לצפות בציפורים.

כאשר האזור בו מתמקדות הציפורים קרוב לחלון אפשר לצפות בהן מבעד לחלון אך כל תנועה בחלון מבריחה את הציפורים

ולכן רצוי שהוילון או התריס בחלון יהיה מוגף ואנו נצפה בציפורים מבעד לחרכים.

כאשר נרצה לצפות בציפורים בגינת בית הספר סביב מקווה מים בחורשה או במקום דומה רצוי  להקים מסתור.

בדרך כלל המסתור יוקם כחלק מבנית פארק / גינת ציפורים.

 

גינת ציפורים הכוללת עמדת מסתור :

בתחנה לחקר ציפורי ירושלים

עמדת המסתור לצפייה בציפורים

צילום : רוני אקרמן

 

מתקני האכלה

צילום : רוני אקרמן

 

ברכת המים

צילום : רוני אקרמן

  

פעילויות בגינה במהלך השנה :

 

מס

תאריך

הפעילות

פרוט

1

סתיו – ספט- נוב

מיפוי טופוגרפי השטח

גודל. חלוקה לאזורים לפי שמש, צל, וטופוגרפיה – גבוה נמוך

2

סתיו – ספט- נוב

מיפוי השטח מבחינת אורגניזמים

מה כבר יש בשטח כעת מבחינת צמחים, ציפורים, זוחלים, דו חיים, חרקים, יונקים, עקבות. כולל הפיכת אבנים, הכנת שביל טשטוש לזיהוי עקבות  והנחת מלכודות ללכידה חיה לחרקים ולמכרסמים ( אם ניתן) עבודה עם מגדירים. הכנת פינה בכיתה. העזרות בדפי פ.ל.ה

3

סתיו – ספט- נוב

שרטוט תכנון של השטח

השרטוט יכלול את כל האלמנטים, ויתחשב בצרכים – שמש, השקיה, מקום גיאוגרפי. הילדים יכולים לשרטט – כל אחד ואז תתגבש תכנית משותפת תוך כדי דיון.

4

סתיו

ספט- אוקטובר

זריעת פרחי בר

איתור שטח מתאים וזריעה מיד אחרי סוכות. סדור השקייה ניידת במקום

5

לאורך כל השנה

רקע עיוני בנושא סביבה שמירת טבע, מיגוון מינים

לפי חוברת 'אנחנו לא לבד' בהוצ המרכז לטכנולוגיה חינוכית בי"ס לחינוך אונ' ת"א

6

תחילת חורף

נוב- דצמ'

רקע עיוני לקראת תכנון – במגמה שהתכנון יהיה מתואם עם הטבעי באזור

חקר המערכות האקולוגיות הטבעיות שהיו בעבר במקומות בהם ממוקמים היום בתי הספר וניסיון לשחזר מערכות אלה (לבקש מתלמידים לבדוק ארכיונים, לראיין שכנים וללמוד מה היה פעם על אדמת בית הספר. בוטנאים יוכלו לתת מידע על תצורות נוף גאובוטניות של האזור).

7

מיד לאחר הזריעה במהלך כל השנה

יומן מעקב

מעקב יומיומי אחרי גינת פרחי הבר שיכיל מידע על מצב הצמחים ועל בעלי חיים שמבקרים בגינה. אחת  או יותר לשבוע יערך רשום של בעלי החיים שנצפו בשטח הנוסף, ומה עוד קורה בו לכל אורך השנה. (מעוף כלולות בקן נמלת הקציר אחרי הגשם הראשון...)

8

סתיו

הכנסת איש בצוע לענין (גנן)

קבלת הצעות מחיר

9

נוב- ינואר

חפירת הברכה, מערכת הנקוז

בסיוע הילדים

10

נוב- ינואר

הנחת מערכת טפטוף

בסיוע של הילדים

11

נוב- ינואר

הוספת בולי העץ, האבנים, דרכים

בסיוע הגנן. רצוי שהדרכים תעשנה  מחומרים ממוחזרים

12

ינואר-מרץ

העמדת מתקנים להאכלה ולקינון

התלמידים יכינו בשיעור אמנות .

13

ינואר- מרץ

שתילה של הצמחים

בט"ו בשבט? או כחלק מבנית הגן. עונתיים ישתלו לפי עונות השנה

14

ינואר מרץ

שלוט

התלמידים יכינו בשיעור אמנות, תמונות ושמות של צמחים ובעלי חיים שבשטח

15

ינואר- מרץ

בניית סככת תצפית

איש מקצוע. רצוי שהילדים יסייעו

16

במהלך של השנה

לוח מעקב בסככה או בכניסה לשטח

לרישום של תופעות שנצפו

17

אוקטובר

הכנת הקומפוסט

שני  תאים  בקוטר של מטר – מטר וחצי לפחות כ"א תחומים בקרשים בגובה 50 ס"מ  . כל החומר האורגני מניקוי השטח  יש לשים בערימה כבסיס.

 

 

 

צילום ותעוד

פעמים רבות נרצה לתעד את עבודתנו לצרכי הוצאת דו"ח פעילות לממונים על בית הספר, לאתר בית הספר לעבודות חקר ולצרכים נוספים. חשוב לקבוע תלמיד/מורה קבוע שיעסוק בתיעוד. חשוב לארגן את התיעוד החזותי והכתוב בתיקיות על פי תאריכים ומספרים. 

ניתן לצלם את הציפורים במצלמה רגילה, רצוי עם מערכת עדשות מקרבות, וניתן לצלם עם מצלמת אינטרנט ( רשת ) המחוברת למחשב. כאשר משתמשים במצלמה דיגיטאלית רצוי מיד לאחר הצילומים להעבירם למחשב ולקטלג אותם בתאריכים והתיקיות המתאימות.

את הצילומים ממצלמת האינטרנט ניתן להעביר לאתר אינטרנט או / וגם לאכסן אותם לשימוש מאוחר יותר במחשב שלנו. ישנן תוכנות רבות לביצוע מטלות אלו. אני משתמש בשתי תוכנות :

תוכנה להקלטת תמונות ועיבודן :   Windows Movie Maker   התוכנה נמצאת ומותקנת באופן אוטומטי  עם

התקנת מערכת חלונות XP. התוכנה מקליטה את כל התמונות הנקלטות בעדשת המצלמה והופכת אותן לסרטוןהניתן לצפייה במחשב.

תוכנה להעברת תמונות לרשת האינטרנט :  VisionGS PE מהאתר   http://www.visiongs.de

בעזרת התוכנה ניתן להעביר תמונות לרשת וגם לשמור אותן על המחשב המקומי.

במידה וברשותכם תוכנות או רעיונות נוספים נשמח להתעדכן. לפרטים ושאלות נוספות ניתן לפנות לדורון להב.