היפעה בעופות מערכי שיעורים בנושא ציפורים כתבו הדס כץ שדה חן, רותי יצחק ושלומית ליפשיץ
היִפעה בעופות
צילם דורון להב
כתבו וערכו:
כץ שדה-חן הדס
יצחק רותי
ליפשיץ שלומית
כל הזכויות שמורות ©
הפקה: המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר הבית
מבוא למורה
ערכת " היִפְעָה בעופות" נעשתה באהבה על ידי שלוש נשים העוסקות בחינוך , שנושא הצפרות בליבן, תוך התאמת הנושא למסמך הסטנדרטים החדש[1].
מבנה המערכים חוזר על עצמו וכולל:
א. מטרות המערך (לקוחים מתוך הסילבוס ומסמך הסטנדרטים בתחום סטנדרטי התוכן)
ב. תכנים עיקריים במערך
ג. המיומנויות (לקוחים מתוך הסילבוס ומסמך הסטנדרטים והותאמו לערכה)
ד. עַרַכים
ה. ציוד
ו. מילון מושגים (פירושי המושגים נלקחו מתוך אתר רב-מילון: http://www.ravmilim.co.il
ז. מהלך הפעילות
ח. דפי פעילות והנחייה לתלמיד
ט. מידע לתלמיד
בכל נושא מערך, קיימים מספר תת נושאים. למשל: הנושא מי הם העופות? מורכב משלושה תת נושאים: מאפייני חיים, מיון עופות, וצרכים של יצורים חיים (תוך מתן דגש למחלקת העופות). ניתן כמובן, להתייחסלכל תת נושא כאל יחידה עצמאית, ו/או וניתן לחלק את הכיתה לקבוצות, כאשר כל קבוצה עוסקת בתת נושא אחר בו- זמנית, כשבסיום הפעילות כל קבוצה תדווח לאחרים (שיטת הג'יקסו). הכל על פי שיקול הדעת של המורה, בהתאם לצרכי אוכלוסיית היעד.
קיימים עשרה מערכי פעילות בנושאים שונים שניתן ללמד את כולם או חלקם. ניתן לפרוש אותם על פני רצף שנתי, או חצי שנתי. משך זמן מומלץ לכל מערך הוא לפחות שעתיים (רצוי ברצף) או יותר. הפרק העשירי נתון לשיקול דעת המורה, בשל מורכבות הנושא .
יחידה זו יכולה להילמד במסגרת הוראת היחידות: "יצורים חיים", "מערכות אקולוגיות" תוך כדי שילובן. שימו לב למפת הזיקה בין הנושאים המצורפת בהמשך.
לפני תחילת הוראת היחידה רצוי, לעבור השתלמות קצרה בנושא "הציפורים בחצר הבית" ואף להתנסות בהתקנת מתקני האכלה ושתייה לציפורים. למידע בנושא זה היכנסו לאתר של המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר הבית www.yardbirds.org.il
מפת זיקות בין יפעת העופות לסטנדרטים
תכנית השיעורים - היפעה בעופות
פרק |
נושא |
תת נושאים |
פעילות ותכנים |
---|---|---|---|
1 |
מפגש ראשוני, ברור ידע מוקדם בנית תכנית ותצפית ראשונה
|
צפיה בסרט, ברור ידע מוקדם ומיון שאלות פוריות, יציאה לתצפית ראשונה |
|
2 |
מושגים: מאפייני החיים, צרכים ותנאים חיוניים, דרכי מיון של בעלי חיים. שכלול מיומנות התצפית |
בכיתה מי הם העופות, בתצפית – אפיון תכונות הציפורים, בכיתה – מיון הציפורים |
|
3 |
זיהוי חלקי גוף העופות החיצונים. התאמה בין חלקי גוף העוף לתפקידם |
עבודה עם שרטוטים ותמונות ויציאה ותצפית מונחית (דף עבודה) |
|
4 |
|
הכרת מקורים שונים ומיונם לפי מזון |
עבודה עם שרטוטים ותמונות , יציאה לתצפית וקריאת מידע |
5 |
מבנה גוף העוף - רגליים ומקום חיות
|
הכרת צורות רגליים שונות ומיונם לפי צורת תנועה ובית גדול |
עבודה עם שרטוטים ותמונות , יציאה לתצפית וקריאת מידע |
6 |
מבנה גוף העוף – הנוצה הכנף והתעופה
|
כנפיים ונוצות התאמה בין מבנה ותפקיד |
פעילות בכיתה עם נוצות יציאה לתצפית, קריאת מידע |
7 |
תקשורת בציפורים בדגש השירה והקריאה
|
שמיעת קולות ציפורים וזיהוים מקלטת, יציאה לתצפית. קריאת מידע |
|
8 |
ארבעת הקבוצות העיקריות של שהיית העופות בישראל: יציבים, חורפים, מקייצים וחולפים. |
תצפית. קריאת מאמר מדעי |
|
9 |
|
יחסי גומלין בין האדם לציפורים |
קריאה. ביצוע עבודת חקר והצגתה |
10 |
|
חושי הציפורים ותקשורת בציפורים |
פעילות בנושא חושי הציפורים ובעקר הראיה, אסוף מידע מתצפית, קריאת מידע |
לאתר המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר הבית
30.12.2015
[1] מסמך הסטנדרטים של משרד החינוך – http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Tochniyot_Limudim/science_tech/Standartim/StandartMada.htm