חשיפה ותכנית למערכת החינוך
חשיפה למערכת החינוך
בהמשך תמצאו – רעיונות להכוונה וביצוע עם תלמידים לפי גילאים. מומלץ שתעברו על כל המסמך ותראו איזה פעילויות מתאימות לכם.
מורים הרוצים לקחת חלק באירוע של יום הסיס הבינלאומי 2022, - מומלץ שתצטרפו למפגש הכנה בזום. מועד המפגש יישלח.למי שיירשם כאן.
עקרונות בחשיפת תלמידים:
- מומלץ שהעיסוק בסיסים יוביל / יכוון לאקטיביזם של התלמידים בתחום שמירת טבע ומגוון מינים (הצלת גוזלי סיסים, התקנת תיבות קינון לסיסים, סיוע לאוכלוסיות הדרורים באמצעות התקנת תיבות קינון, הקמת גינה מזמינה – או כל רעיון מקומי שיועלה על ידי התלמידים).
החשיפה לסיסים צריכה להוביל גם להכרת הקשיים איתם מתמודדים הסיסים שהם:
- מחסור במקומות קינון בגלל הריסת בניינים ישנים ובניית חדשים שאין בהם אתרי קינון מתאימים.
- הפרעות לקינון מצד ציפורים פולשות: מאינה הודית (סרטון בו נראות מאיינות תוקפות סיסים ותולשות מסיס נוצות מהזנב), דררה (סרטון בו דררות מכרסמות חסמים כנגד כניסתן לתיבות שהתקין אמנון האן, הן מצליחות להיכנס פנימה, קוטלות את הסיסים בקן, מטילות ביצים עליהן. לתיבות שהן כרסמו והגדילו את הפתח נכנסות גם מאינות. כך קרה בתיבות בבית הספר לטבע)
- פגיעה באתרים המשמשים אתרי שיחור מזון של הסיסים- הצדים חרקים באוויר (בעיקר בגלל בינוי וחיסול צמחיה טבעית).
סרטון אנימציה המראה את הסיסים, התועלת שלהם והבעיות שאיתם הם מתמודדים. (בצרפתית אבל הכל מובן)
המלצות לפעילות של 90 דקות לשכבות השונות:
החלק הראשון בכל שיעור יעסוק בהכרת הסיסים ניתן להיעזר במצגת תמונות ומידע ובסרטון (2 דק):
או
החלק השני יעסוק בהיבטים שונים בתהליך הקינון שלהם. חלק זה יכלול התנסות מותאמת לגילים השונים.
המלצה לפעילות/שיעור ליום הסיסים הבינל"א לגילאים השונים
כיתה |
השלב בפעילות |
תיאור השלב |
---|---|---|
א-ב |
חלק ראשון בדרך החמלה |
סיפור על הצלת גוזל ואימוצו על ידי 'משפחת אומנה'
ניתן לסיים בלימוד ושירה של שיר על הסיסים מכיל גם מידע!
ו/או מצגת סיסים מקוצרת
|
חלק שני יצירה |
תוצר: ילדים יתארו את החוויות בדרך יצירתית – סיפורים / ציורים אישיים. קישוט כיתה / ביה"ס בצלליות סיסים.
לדוגמה - סרטון.בו מצולם תלמיד כיתה ב מבה"ס נירים במעלה אדומים. צילמה כוכבה מזרחי
תוצרי פעילות של תלמידי כיתה ב בה"ס נירים מעלה אדומים. צילמה כוכבה מזרחי
יצירת מובייל או שרשרת סיסים: על פי הדוגמה להעתיק ולצייר על בריסטול , לגזור לכתוב ברכה לסיס לחבר על חוט ולהכים שרשרת ולתלות ברחבי ביהס. הדגמות וחומרים מבית הספר לטבע על ידי המורות ניצן ישמח ויפית בראון.
צלליות סיסים בבית הספר לטבע בתל אביב. צילמה ניצן ישמח
מובייל סיסים חתוך בלייזר . מי שמעוניין לרכוש את המובייל חתוך ומוכן להרכבה, התשלום הוא 50 ש"ח. יש ליצור קשר עם אמנון האן במייל: hahn@bezeqint.net
תוצר של המורה יעל דהרי עם בית ספר מעלות משולם משנת 2023 בקישור: https://www.facebook.com/100063645307152/posts/713623294102508/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v מזה אלפי שנים שהסיס מגיע לארצנו מדי שנה בשנה. הוא נזכר כבר בספר ירמיהו ח' ז' - "ותור וסיס ועגור שמרו את עת בֹּאָנה" היום בשיעור הצפרות שלנו עם המורה יעל דהרי, חגגנו את יום הסיסים הבינלאומי! התלמידים נהנו ללמוד על הסיסים יצרו שלטים, ציירו את הסיס במלוא תפארתו. תלמידי בית ספר מעלות משולם רחובות ישראל. Martinets Sans Frontières / Swifts Without Frontiers
תוצר של המורה נועה עמייסי עם בית הספר יהלום בקרית אונו (שימו לב למידע ולכותרות שנכתבו בתוך הסיסים) |
|
ג- ד
חלק ראשון קינון הסיסים בשני כיוונים: 1. קשיי קינון 2. מאפייני קינון
|
חלק ראשון הצעה 1: .קשיי קינון
|
קשיי קינון: סרטונים וקטעי וידאו וסיפור
סרטון אנימציה המראה את הסיסים, התועלת שלהם והבעיות שאיתם הם מתמודדים. (בצרפתית אבל הכל מובן)
סיפור על הצלת גוזלים: http://www.yardbirdsil.info/article/swift/swift.htm
אפשר לסיים במשחק קהוט על סיסים שיצרה המורה כוכבה מזרחי בקישור
|
ג- ד המשך |
הצעה 2: -מאפייני קינון הסיסים |
מאפייני קינון קטעי וידאו
ניתן להפנות את התלמידים לצפות בזמן אמת במצלמות און ליין בערוץ היוטיוב של עמותת ידידי הסיסים
על קיני הסיסים ולתאר מה ראו במשך כ-10 דקות מהמתרחש בקן. ניתן למצוא בערוץ היוטיוב הזה סרטונים רבים נוספים תחת הכותרות: 'סרטונים' ו'פלייליסטים'
אפשר לסיים במשחק קהוט על סיסים שיצרה המורה כוכבה מזרחי בקישור
|
ג- ד המשך |
חלק שני הכנת תוצר |
הכנת תוצר:
הכנת תוצר שיסייע לעורר מודעות של הקהילה ומקבלי החלטות לסיסים ולצורך לשמור עליהם ועל מקומות הקינון שלהם. סרטון, סיפור, שיר, ריקוד, קומיקס, הסכת, כרזה, מכתבים וכד
מאגר תמונות של סיסים דרייב עבור יצירה
|
ה-ו
|
סקר מקדים שבוע לפני יום הסיסים סקר זה הוא התוצר של הפעילות |
השתתפות התלמידים בסקר קינוני סיסים –ליד ביתם. סקר מדע אזרחי.
אם אין סיסים ליד ביתם מוצע שימלאו באותו טופס סקר קינוני 'דרור הבית' שאף הוא מין שזקוק לסיוע.
רצוי לקיים את הסקר בשעות אחרי הצהריים. כדאי לסקור כל יום איזור אחד בקרבת מגורי התלמידים.
לקראת יום הסיסים (7.6) יועלה הסקר לדף האינטרנט של יום הסיסים ואז כדאי להתבונן בתוצאות באמצעות השאלות המנחות:
|
חלק א חווייתית מפעילה בעיית גוזלים שנופלים מהקן
|
הצגת סרטון א (1.10 דק) : https://www.youtube.com/watch?v=dUMbyaAYPEk&list=PLs7ChqKDOonCtjM3IGtjElcXvPb9gOq05&index=3%20
בסרט רואים יד (של אמנון) מכניסה גוזל לקן בו יש כבר שני גוזלים (הקינון בתוך ארגזי תריס בבית שיף ברחוב הרצל פינת לילינבלום בתל אביב, מצולם במצלמת און ליין ומשודר לאינטרנט) דיון – מה רואים? מה מבצעים בסרטון? לפענח מה רואים ומתוך הפיענוח להבין שיש שם 2 גוזלים הוסיפו עוד גוזל. מה פתאום בן אדם מכניס סיס לקן? לאיזה צורך?
ואז להראות סרטון על ביהח לחיות בספארי ואחריו לשאול מה הקשר?
סרטון ב' האכלת סיסים בביהח לחיות בספארי 1.33 דקות בפייסבוק. https://www.facebook.com/watch/?v=2264249813792220
סיפור בית החולים לחיות בספארי ברמת גן. מודל אימוץ הגוזלים = אמהות חורגות... / הורים חורגים...משפחות אומנות
כתבת טלוויזיה של יגאל מוסקו 10.30 דק. מאריך בנושא האכלת גוזלים שנפלו
סרטון ג' 1.00 דקה שחרור סיסים בסאפארי
סרטון ד' (2 דקות) ביוטיוב "חדר החדשות – ידידי הסיסים" https://www.youtube.com/watch?v=soO6cV2pRPA
בעיה- גוזלים שנופלים מהקן: כיצד קורה שהגוזלים נופלים מהקן? הסבר מפי אמנון האן מייסד עמותת ידידי הסיסים: ? כשהגוזלים גדלים הם מתחילים לזוז ואז הם עשויים ליפול מפתח הקן בטעות. גוזלי סיסים הנופלים מקינים לא יכולים לאכול לבד או לעוף וההורים לא מאכילים אותם. כדי להצילם אפשר לנקוט בשתי דרכים: להעבירם לבית החולים לחיות בר בספארי (בגלל קשיי תקציב ומחסור במומחים, אפשר לעזור כך רק לחלק מהסיסים.) והדרך השנייה ע"י צירוף הגוזלים היתומים אל "משפחות אומנה" של סיסים מקננים שמגדלות אותם. איזו שיטה עדיפה?
העיקרון של הפעילות: על התלמידים לפענח משהו שהם לא מכירים ותוך כדי פענוח ילמדו על הסיסים: יתבוננו בסיסים, על המבנה שלהם, על הבעיה בקינון... חשיפה למצלמות בקן. המאמץ של בניית הקינים, השילוב הטכנולוגי, מדוע להשקיע מאמץ בסיוע להם? האם יש תוצאות להשקעה?
|
|
חלק ב לבעיית גוזלים שנופלים מהקן |
הכנת תוצר שיסייע לעודד ציבור לשמור על מקומות קינון ולהציל גוזלי סיסים: סרטון, משחק, פאזל, סיפור, שיר, ריקוד, קומיקס, הסכת וכד. |
|
ה- ו המשך |
חלק א הצעה שניה: לפתיחה בעיית תחרות על חורי הקינון עם מקנני חורים אחרים טכנולוגי |
הסיסים מגיעים לארץ מאפריקה כדי לקנן. הם מקננים בחורים בחומות ובבניינים, למשל בפתחי מזגנים, מתחת לגגות ובארגזי תריס ישנים. החורים האלה הולכים ומתמעטים בגלל בניה חדשה או שיפוצים ולכן קיימת תחרות קשה על החורים הקיימים הן בים הסיסים לבין עצמם והן עם מינים מקנני חורים אחרים: דרורים, מיינות ודררות.
סרטון אנימציה קצר המראה את הסיסים, התועלת שלהם ובעיית סימת החורים. (בצרפתית אבל הכל מובן)
תחרות על חור קינון בין סיסים דררות ומיינות 2 דק
דררה תוקפת סיס ותולשת לו 3 נוצות מהזנב: ( 30 שניות ראשונות של הסרט) https://youtu.be/5nb61K4MuVA?list=PLs7ChqKDOonBuuYQOkV4shH-ZfYhYRdX_
זוג דרורים מקן סמוך נכנסים לקן סיסים והורסים את 3 הביצים: https://www.youtube.com/watch?v=L9n605nqzzA&list=PLs7ChqKDOonBLQosq30cMkL3NSm7DcZWE&index=23&t=2s
מיינה תופסת סיס בזנבו כשהוא נכנס לקן: https://youtu.be/Eb1x6SMHmKQ?list=PLs7ChqKDOonBLQosq30cMkL3NSm7DcZWE&t=138
מייינה מנסה להכנס, מנסה להכנס, ושוב, ושוב:
דררות מנסות להיכנס: https://www.youtube.com/watch?v=jCn8DYVdFXY&list=PLs7ChqKDOonBLQosq30cMkL3NSm7DcZWE&index=19&t=24s
למה לשים לסיסים תיבות קינון? קיימת לסיסים מצוקת קינון עקב סגירת חורי הקינון שלהם (בבתים הישנים) בעת שיפוצי הבתים ובעקבות הבנייה המודרנית החלקה והאטומה (קרמיקה, שיש וזכוכית ללא חורים) לכן מתקינים להם תיבות קינון. כדי למנוע כניסה של מקנני חורים אחרים (דרורים, מיינות, דררות, דוכיפת ועוד) התקין אמנון בכניסה לקן מכשול שיוצר פרוזדור צר שרק הסיסים יכולים לעבור בו
במהלך שלוש שנים כרסמו הדררות באיטיות את חסמי העץ של חלק מהתיבות, עד שהסירו אותם לחלוטין ואז נכנסו לתיבה בה היה קן של סיסים, הרגו את גוזלי הסיסים והטילו ביצים. בתיבה אחרת נכנסו מאינות והתחילו לקנן. קן אחר נפגע מדרורי בית שנכנסו פנימה וניקרו ת ביצי הסיסים.
|
ה- ו | חלק ב לבעית התחרות עם מינים אחרים |
זו בעיה אמתית שאין לה עדין פתרון. נוסו פתרונות רבים ומתגלים עדיין קשיים פתרון טכנולוגי: מה מציעים התלמידים לעשות כדי למנוע מההפרעות של המיינות , הדררות ואחרים לקינוני הסיסים? שרטטו, כתבו הצעה וכד
|